Kérdésed, problémád van? Katt ide!

Kosár

Nincs termék a kosárban.

Menü

Hírlevél

E-Magazin

Mitől bio?

Tudatosan törekszünk arra, hogy lehetőség szerint termékeink egy része bio termék legyen, de nem ragaszkodunk minden áron csak a biohoz. Fő szempontunk inkább az, hogy jó minőséget, adalékanyagoktól és mesterséges ízfokozóktól (lásd: ízesített kávék) mentes termékeket juttassunk el Hozzád, elérhető áron.
Ahol pedig nem elérhető a bio kategória - mert sokszor irreálisan magas áron próbálják eladni a logóval ellátott termékeket -, ott arra törekszünk, hogy magyar gyártótól, magyar munkaerőt alkalmazó üzemekből vásároljunk. Ezért mindkét szemes kávénk, illetve az őrölt kávéink nagy részét magyar pörkölő üzemben gyártatjuk, illetve rendeljük meg.

 

De mitől bio egy kávé, egy tea, vagy kakaóbab?

Ezeknél a termékeknél a bio nem csak azt jelenti, hogy vegyszermentesen folyik a termelés és a feldolgozás. A termőhely adottságait figyelembe véve mindhárom növényben az a közös, hogy hatalmas természeti értékekkel bíró, ám szegényebb országokban őshonosak.

A kávétermés legnagyobb része például Brazíliából származik, de jelentős kávétermelés folyik Afrikában is. Teát leginkább Kínában, Indiában, Sri Lankán és Japánban termesztenek, a kakaóbabot pedig a közép- és dél-amerikai országoktól kapjuk, úgy mint: Venezuela, Ecuádor, Peru  vagy a Dominikai Köztársaság.

A környezettudatos termelés, az ökogazdálkodás ezekben az országokban jóval fontosabb, mint maga a „bio pecsét”. Itt tehát sokkal többről van szó, mint „csupán” vegyszermentes termelésről. Elsődleges cél a természetes körfolyamatok tiszteletben tartása, az élőhelyek eredeti állapotának megóvása.

Bio termelés esetén tehát:


  • Tilos bármilyen szintetikus vegyszer használata.

  • Tilos a genetikailag manipulált szervezetek alkalmazása.

  • A műveléshez, illetve a betakarításhoz helyi forrásokat használnak.

  • A területeket a közvetlen környezet maximális óvásának betartása mellett művelik. Például a kávé esetében fontos szempont a környező esőerdők védelme, a fészkelő madarak nyugalmának megőrzése. Éppen ezért kézi munkaerőt alkalmaznak, még a betakarítás idején is.

  • Csak őshonos, vagy a helyi körülményekhez alkalmazkodott fajtákat kultiválnak,

  • ezen belül is az ellenállóbb fajtákat telepítik, így eleve nincs is szükség vegyszeres permetezésre.

  • A termelés mellett elsődleges cél még a természet megóvása, az ember és környezete közti összhang megőrzése, a talaj termelékenységének fenntartása.



Egy kifejezéssel összegezve tehát: bio gazdálkodás = szelíd módszer.


És ha nem látom rajta a bio logót? Mi az a fairtrade?


Főként a kávétermelő országok sajátos helyzetben vannak “öko-szempontból”. Ezen országok többségében a szegénység, a technológia hiánya és az alacsony fokú szervezettség miatt eleve öko-gazdálkodásból származik a termés. A növényvédő-szereket és a tápanyag-utánpótló vegyszereket nem tudják megvenni, a magashegyi ültetvényekre nem tudják mivel elszállítani, a meredek területeken pedig eleve ki van zárva a gépi művelés vagy betakarítás. Az ily módon termesztett kávék legtöbbje természetesen nincs hitelesítve és logózva, hiszen a farmereknek nemcsak vegyszerre, hanem a hitelesítő szervek engedélyére sincs pénzük.

Itt jön képbe a FAIRTRADE kezdeményezés, azaz a méltányos kereskedelem.

Ezeknek a kicsi, elaprózódott ültetvényeknek farmerei, mivel nem rendelkeznek bio hitelesítéssel, eleve kedvezőtlenebb árkategóriában indulnak az értékesítési piacon. De mivel mennyiséget sem tudnak biztosítani, (minőséget viszont annál inkább), a nagykereskedők, kihasználva kiszolgáltatott helyzetüket, nagyon kedvezőtlen áron vásárolják fel terményüket.

Ez a fajta kiszolgáltatottság nem csak a kávétermelőket érintette, hanem a legtöbb farmert a harmadik világ országaiban. Ezért, figyelemfelhívás céljából, 1946-ban egy amerikai jótékonysági szervezet jutányos áron felvásárolta a puerto-ricói varrni tudó asszonyok kézimunkáit. Ez volt a Fairtrade mozgalom kezdete.

Azóta rengeteg terményre, és mintegy 20 országra terjedt ki a kezdeményezés.

Lényege, hogy :


  • A nagykereskedőket kihagyva, közvetlenül a termelőtől vásárolja fel a gyártó a termést, jutányos, “fair” árat kínálva érte,

  • ezáltal a farmer is fair körülményeket tud biztosítani napszámosai számára.

  • A szervezet garantálja, hogy aki tagjává válik, mindig megkapja terményéért minimum az aktuális piaci árat.

  • A feldolgozás helyben történik, ez csökkenti a gyártó költségeit, így még jobb árat tud a farmereknek fizetni.

  • Esélyt ad a kis területen gazdálkodó farmernek is, hogy maradéktalanul, jó áron el tudja adni a termését, ezáltal családját is képes eltartani. A fairtade felvásárlók ugyanis körbejárják az országokat és felvásárolják a kis mennyiséget is. Ezért van olyan sok kávékeverék, ami egyáltalán nem jelent gyengébb minőséget.


Röviden összefoglalva: a fairtrade egy olyan irányított kereskedelem, amely hangsúlyt helyez arra, hogy egy harmadik világbeli termelő megkapja az őt megillető pénzt a terményéért.

Ezeket a termékeket ma már egyértelmű logó jelöli, ami 1988 óta használatos.
Fairtrade logó